December

07.12.2014 10:52

Vyhodnotenie:

Vážení čitatelia, milí členovia Spolku priateľov slovenskej kultúry v Kolárove. Príchodom Vianočných sviatkov býva zvykom nášho spolku, stretávať sa pri rôznych príležitostiach. Nebolo to ani tentoraz inak, dňa 6.12.2014 sme sa zúčastnili tradičnej zabíjačkovej večere, spojenej s kultúrnym programom folklórneho súboru Mlynček pod názvom „ Od Kataríny do Troch kráľov...“. Kultúrny program, ktorý sme mohli sledovať v kinosále MsKS sa niesol v duchu sviatočných stridžích dňoch, vianočných a zimných zvyklostiach na Slovensku. Krásna choreografia, pekné piesne a tance v podaní folklórneho súboru Mlynček v nás zanechal silný kultúrny zážitok. Skoro plná sála odprevadila účinkujúcich búrlivým potleskom, čo bolo predzvesťou spokojnosti prítomných. Po kultúrnom programe sme sa premiestnili do Rotundy MsKS, kde sa podávala zabíjačková večera. Úvodné slovo odznelo v podaní nášho predsedu Ondreja Litvaiho, ktorý poprial prítomným predovšetkým dobrú zábavu a neodmysliteľným prianím bolo aj prianie: "Dobrej chuti k sviatočnej zabíjačkovej večere". Počet spokojných prítomných členov sa blížil k stovke. Za nich všetkých by sme chceli poďakovať usporiadateľom, folklórnemu súboru Mlynček a všetkým, ktorí sa pričinili o príjemnú atmosféru tohto stretnutia. "Ďakujeme"!

Stridžie dni:

je názov dní, v ktorých sa podľa poverových predstáv predpokladala zvýšená aktivita nepriaznivých síl. Označovali sa tak najmä významné dni zimného slnovratu, na Katarínu (25. november), Ondreja (30. november), Barboru (4. december), Mikuláša (6. december), Luciu (13. december), Tomáša (21. december). Podľa mýtického myslenia sa predlžovanie nocí a krátenie dní stotožňovalo s dočasným víťazstvom tmy – zla nad dobrom – svetlom. Považovali sa za ne aj dni okolo Veľkej noci, najmä Veľký piatok, deň Juraja (24. apríl), prvý máj, deň Jána Krstiteľa (24. jún), deň letného slnovratu (21. jún), všetky dni, v ktorých sa konali obrady prechodu (krst, svadba, pohreb a iné) i dni dôležité v hospodárskej činnosti (kúpa a predaj dobytka, prvý výhon dobytka, prvá oračka). Na ochranu sa používali prostriedky ochrannej mágie (magické rastliny), ochranné znaky (kríž, kruh), symbolické úkony (obchádzanie), masky a hluk, ktoré mali zahnať zlé sily. Neskôr sa predstavy zredukovali na ochranu pred strigami (bosorkami) škodiacimi najmä dobytku. Z týchto predstáv sa do 50. rokov 20. storočia zachoval napríklad zákaz vstupu cudzej ženy do domu a dvora, jedenie a natieranie dverí cesnakom, obchádzanie domu so svätenou vodou, uhlíkmi a okurovanie ľudí a dobytka.

(J.Č.)

počítadlo.abz.cz